| STRESZCZENIE
Tytułowy bohater to nietoperz, którego cechą charakterystyczną są duże odstające uszy. Gacek wraz z liczną rodziną, składającą się z 375 osobników, zamieszkuje teatralny strych. Wszystkie nietoperze pogrążone są w głębokim zimowym śnie, tylko Gacek budzi się niespodziewanie. Na strychu planowany jest remont, co stanowi śmiertelne zagrożenie dla rodziny śpiących nietoperzy. Gacek podejmuje akcję ratunkową. Szukając pomocy wędruje przez mroczne zakamarki strychu. Na swej drodze spotyka przedziwne postacie, tak jak on pogrążone w ciemności, żyjące w wiecznym mroku i stroniące od światła. To Ciemny Typ, Mr. Moon, Wilk, Wilkołak i Upiór. Aby uratować rodzinę Gacek będzie musiał pokonać strach przed jasnością, odnaleźć swój własny cień (co w ciemności, nie jest zadaniem łatwym!) oraz zaakceptować siebie takim, jakim jest. Liczne przygody pozwolą mu w końcu zrozumieć, jak radzić sobie z własnymi, często tylko wyobrażonymi lękami i kompleksami.
Spektakl dla widzów od 7 roku życia.
| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusz lekcji (dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):
| WYWIAD
| JOANNA WALISIAK-JANKOWSKA, autorka kostiumów
Wywiad z cyklu "Rozmowy na Planie" zrealizowany został w przestrzeni edukacyjnej PLAN FILMOWY IV w WFDiF:
(materiał dostępny po zalogowaniu na koncie Student)
(materiał dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel)
| MAKING OF
materiał z planu:
(dostępny po zalogowaniu na koncie Uczeń)
- MAKING OF | GACEK – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | GACEK – KASKADER | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel)
- MAKING OF | GACEK – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | GACEK – KASKADER | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępny po zalogowaniu na koncie Student)
- MAKING OF | GACEK – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | GACEK – KASKADER | Teatroteka Młodego Człowieka
| AUTORKA TEKSTU
| ELŻBIETA CHOWANIEC
Dramatopisarz i dramaturg. Autorka sztuk dla dzieci i dorosłych. Absolwentka Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego na kierunku produkcja filmowa i telewizyjna, PWSFTViT w Łodzi na kierunku scenopisarstwo, Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku dziennikarstwo oraz Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie. Uczestniczka wielu seminariów i warsztatów dramaturgicznych, m.in. z Markiem Ravehillem, Nikolajem Koladą, Iwanem Wyrypajewem.
Od debiutu (Gardenia, 2007) jej teksty wystawiane są w kraju i za granicą. Gardenia została przetłumaczona na język węgierski, rosyjski, rumuński, angielski, niemiecki; Nie umiera się w maju na język węgierski.
Współpracowała z takimi reżyserami, jak: Aldona Figura, Joanna Grabowiecka, Daria Kopiec, Wojtek Urbański, Robert Drobniuch, Marek Zakostelecky, Jiri Havelka.
Realizowała spektakle w Teatrze na Woli w Warszawie, Laboratorium Dramatu, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w Teatrze Powszechnym w Radomiu, w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, we Wrocławskim Teatrze Lalek, w Teatrze Lalka w Warszawie, Teatrze Baj w Warszawie, w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, oraz w Polskim Radiu. W cyklu TEATROTEKA WFDiF pojawiły się do tej pory dwie sztuki Elżbiety Chowaniec: Gardenia w reż. Wojtka Urbańskiego (2017) i Dama z łasiczką w reż. Katarzyny Łęckiej (2018).
| REŻYSERIA
| MATEUSZ OLSZEWSKI
Aktor i reżyser teatralny. Ukończył Wydział Aktorski w PWSTiF w Łodzi (2012), kończy studia na Wydziale Reżyserskim w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako aktor współpracował z łódzkimi teatrami: Powszechnym, Nowym, Logos i Szwalnia, a także grupą twórczą Republika Warszawa. Za monodram Novecento został wielokrotnie nagrodzony na ogólnopolskich festiwalach, m.in. I Nagroda na 41. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora (Wrocław, 2012), Nagroda ZASPu na Toruńskich Spotkaniach Teatru Jednego Aktora (2013), Grand Prix na Koszalińskich Dniach Monodramu (2014). Reżyserował spektakle w Warszawie, Płocku, Gdyni, Lublinie i Łodzi, m.in. w warszawskiej Szkole Aktorskiej Machulskich, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański