Witamy na platformie WFDiF.ONLINE
Przejdź do serwisu
The content is not available in your country.
TRAILER SPEKTAKLU

| STRESZCZENIE

Twój dom twoim upiorem

Trash Story albo sztuka (nie)pamięci to rzecz o niemożności zapomnienia, o pamięci, z którą trudno jest się rozliczyć. Jedną z inspiracji Magdy Fertacz do napisania sztuki był tom reportaży Włodzimierza Nowaka Obwód głowy, a konkretnie reportaż o zbiorowym samobójstwie niemieckich kobiet w 1945 roku popełnionym na wieść o zbliżającym się froncie rosyjskim.

Ekranizacja Trash Story to horror o nawiedzonym domu, w którym demony historii prześladują współczesnych mieszkańców. W niewielkiej miejscowości na Ziemiach Odzyskanych stoi stary poniemiecki dom. Spotkają się w nim Matka, Wdowa, Syn i… duch niemieckiej dziewczynki, która wraz z rodziną mieszkała w tym domu i w nim zginęła pod koniec wojny. Ich spotkanie to opowieść stworzona z pojedynczych losów, listów, świadectw. W odwiedziny do matki i szwagierki - wdowy przyjeżdża Syn, który odmawia służenia w wojsku. Jego starszy brat – zawodowy żołnierz, uczestnik polskiej misji wojskowej w Afganistanie - zaginął przed kilkoma laty w niejasnych okolicznościach. Mimo tragedii rodzina co roku obchodzi jego urodziny. Nie jest to jednak zwykła uroczystość urodzinowa, to raczej obrzęd zmierzający do sprowadzenia ducha zmarłego, którego okoliczności śmierci pozostają nieznane. Do czasu. Na tragiczną historię  mieszkańców domu z czasów wojny nakłada się tragedia ludzi dzisiaj go zamieszkujących.

Spektakl zrealizowany w konwencji horroru i wizualnego symbolizmu.

| NAGRODY

Sztuka otrzymała Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną w 2008 roku, została przetłumaczona na kilkanaście języków. W swym werdykcie jurorzy gdyńskiego konkursu napisali: „Autorka umiejętnie splata kilka tematów i planów, skłania do pytań o ciągłość doświadczenia historycznego i do podjęcia próby uporządkowania zbiorowej pamięci. Jej sztuka prowokuje do przemyśleń i przewartościowań". Spektakl zdobył nagrodę Platinum Remi na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2016 roku.

| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusze lekcji (dostępne po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):


| AUTORKA SZTUKI
| MAGDA FERTACZ

Laureatka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, finalistka konkursu Stückemarkt 2012, dramatopisarka, scenarzystka, dramaturg.
Zadebiutowała sztuką Kurz, wyróżnioną w konkursie Radom Odważny w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Radomiu w 2005 r. i wystawioną w Teatrze Narodowym w Warszawie. Kolejna sztuka Absynt (2005) została wystawiona przez Teatr Laboratorium Dramatu w Warszawie, w reżyserii Aldony Figury. Sztuka Absynt zdobyła drugie miejsce na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych w Gdyni oraz wyróżnienie w konkursie Ministerstwa Kultury na wystawienie sztuki współczesnej. Dramat Trash Story wygrał pierwszą edycję Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Tekst Trash Story znalazł się w finale w konkursie Ministerstwa Kultury na wystawienie sztuki współczesnej. Sztuka Białe Baloniki znalazła się w finale w konkursie Ministerstwa Kultury na wystawienie sztuki współczesnej. Tekst Śmierć Kalibana znalazła się w finale międzynarodowego konkursu Stückemarkt oraz w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2012.

REALIZACJE:
Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert (dramaturgia), reż Łukasz Chotkowski, Zielona Góra, 2014
Jan i Małgorzata, reż. Natalia Korczakowska, Lubuski Teatr, Zielona Góra, 2013
Warszawa- Grabiny 6.12', reż.Piotr Ratajczak, Teatr Imka, Warszawa 2012
Śmierć Kalibana, reż Dominic Friedel,Theatertreffen, Berlin,2012
Śmierć Kalibana, reż. John Wagner, the Akademie der Künste, Berlin 2011
Śmierć Kalibana, reż. Cella Leon, Teatro Valle-Inclan, Madryt 2011
Śmierć Kalibana – CM, Moskwa 2014
Trash Story - Festiwal (A)polonia, New York 2014
Trash Story, reż. Marcin Liber, Teatr Lubuski w Zielonej Górze, 2012
Trash Story, premiera, Ostrawa 2010
Trash Story, słuchowisko radiowe, reż. H. Rozen, Teatr Polskiego Radia, Warszawa 2010
Trash Story, prapremiera, reż. Ewelina Piotrowiak, Teatr Ateneum, Warszawa 2008
Absynt, premiera, reż. Caudiu Goga, Teatr im. Sica Alexandrescu, Rumunia 2012
Absynt, reż. Maor Zagouri, Tel Aviv 2008
Absynt, reż. Tanja Mileic-Orucevic, Teatr Pozoriszte Lutaka, Mostar 2007
Absynt, prapremiera, reż. Aldona Figura, Teatr Laboratorium Dramatu, Warszawa 2005
III Furie (z Sylwią Chutnik i Małgorzatą Sikorską-Miszczuk), prapremiera, reż. Marcin Liber, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Legnica 2011
Śmierć Szczęśliwa (z Arturem Pałygą), prapremiera, reż. Łukasz Witt-Michałowski, Scena Prapremier In Vitro, Lublin 2011
Król kłania się i zabija, adaptacja prozy Herty Müller, reż. Agnieszka Korytkowska, Teatr Dramatyczny, Warszawa 2010
Nie gaście, próba czytana, reż. Anna Trojanowska, Teatr Laboratorium Dramatu, Warszawa 2011
Białe Baloniki, reż. Agata Biziuk, Teatr Pinokio, Łódź 2010
Białe Baloniki, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Współczesny, Szczecin 2011
Zawiadamiamy Was, Że Żyjemy– Dubbing’44 (współautorstwo),reż. Marcin Liber, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa 2009
Kurz, reż. Anna Trojanowska, Teatr Narodowy, Warszawa 2008
Hamlet 44, reż. Paweł Passini, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa 2008
Sklep z Zabawkami, reż. Łukasz Kos, Teatr Lalka, Warszawa 2006
Bez Tajemnic - serial HBO

Dwa najnowsze teksty: Fragmenty Życia Małżeńskiego (napisane razem z Łukaszem Chotkowskim) drukowany w Dialogu we wrześniu 2014 oraz Iwona Księżniczka z Burbona, czekają na swoją realizację.
Teksty Magdy Fertacz zostały przetłumaczone na: rosyjski, bułgarski, serbski, węgierski, szwedzki, niemiecki, czeski, słowacki, hebrajski, rumuński, angielski. Drukowane były w miesięczniku Dialog i w wielu Antologiach Dramatu Polskiego.

| REŻYSERIA
| MARTA MIŁOSZEWSKA


Ukończyła Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie w 2005 roku, a wcześniej Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwesytetu Warszawskiego.
Zadebiutowała (jeszcze jako Marta Ogrodzinska) głośnym przedstawieniem Patty Diphusa według Pedro Almodóvara, który po raz pierwszy pozwolił na wystawienie swojego tekstu w teatrze. Monodram Ewy Kasprzyk grany jest już dziesiąty rok, premierę miał w 2004 r. w TR Warszawa, a aktualnie jest w repertuarze Teatru Polonia Krystyny Jandy, ciągle zapraszany na polskie i zagraniczne festiwale teatralne, na których zdobywa nagrody (m.in. nagroda dla najlepszego przedstawienia zagranicznego Best International Show Award na United Solo Theatre Festival 2011 w Nowym Jorku, największym na świecie festiwalu monodramów).
Autorka specjalizuje się w teatralnych adaptacjach literatury współczesnej, od felietonu przez literaturę noblowską po komiks. Współpracowała z uznanymi teatrami (m.in. z warszawskimi TR Warszawa, Teatrem Polskim i Teatrem Polonia, Teatrem im. S. Jaracza w Olsztynie). Wyreżyserowała m.in. Dżumę A. Camusa, Utraconą cześć Katarzyny Blum H. Boella, LIMINALNA. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić, DULSCY Z O.O. według Moralności Pani Dulskiej G. Zapolskiej, Marilyn i Papież D. Kuehl-Martini czy komediowy spektakl familijny Kajko i Kokosz według komiksu J. Christy. Jest także reżyserem filmów krótkometrażowych i słuchowisk, pracowała jako drugi reżyser na planie seriali telewizyjnych. Współtworzy Grupę Artystyczną TERAZ POLIŻ.
Pracuje w warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie na Wydziale Reżyserii prowadzi seminarium reżyserskie, a na wydziale Wiedzy o Teatrze ćwiczenia poświęcone adaptacji prozy.

Reżyseria Marta Miłoszewska
AUTORKA SZTUKI Magda Fertacz
OPRACOWANIE TEKSTU Marta Miłoszewska
ZDJĘCIA Jolanta Dylewska PSC
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY Ewa Kochańska
MUZYKA Bartosz Chajdecki
MONTAŻ Wojciech Łebkowski
DŹWIĘK Tomasz Wieczorek
KIEROWNICTWO PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
ALEKSANDRA JUSTA Matka
IZA KUNA Wdowa
ERYK KLUM Syn
PIOTR LIGIENZA Brat
MARTA SUBDA Ursulka
KAMILA WOROBIEJ Głos Ursulki
PIOTR FRONCZEWSKI Głos Ojca

FOTOSY

ZDJĘCIA Z PLANU

Fot. Wojciech Radwański 

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki. Aby uzyskać więcej informacji na temat celu używania cookies i możliwości zmiany ustawień dotyczących cookies przejdź do polityki prywatności.

Udostępnij przez e-mail

WFDiF Online