Witamy na platformie WFDiF.ONLINE
Przejdź do serwisu
The content is not available in your country.
TRAILER SPEKTAKLU

| STRESZCZENIE

Walentyna to soczewka, skupia w sobie niezwykłą ilość opowieści. Walentyna to radziecka bogini matka albo Matka Boska.

Walentyna to soczewka, skupia w sobie niezwykłą ilość opowieści. Walentyna to radziecka bogini matka albo Matka Boska.
Jedna aktorka i chór śpiewaczek. Jedna z najbardziej znanych kobiet XX wieku, o której praktycznie niczego nie wiadomo i bezimienna zbiorowość symbolizująca radzieckie kosmonautki przygotowywane do lotu w kosmos, dublerki Walentyny, które na zawsze pozostają w jej cieniu. Spektakl i koncert. Dokument i kreacja. Tiereszkowa była tkaczką, którą Chruszczow namaścił na pierwszą kobietę w kosmosie. Po powrocie na ziemię świeciła niemal boskim blaskiem. Stała się jedną z najjaśniejszych i najbardziej rozpoznawalnych gwiazd Związku Radzieckiego.  Wśród sportowców, naukowców i artystów to astronauci byli największymi herosami, największymi gwiazdami.

Po 1989 roku Tiereszkowa zamilkła i do dziś nie rozmawia z dziennikarzami. Spektakl Walentyna to pomysł na uwolnienie jej opowieści przy pomocy unikatowej formy teatralnej łączącej na jednej scenie chór śpiewaczek w wieku zbliżonym do Walentyny i aktorkę. To szansa opowiedzenia historii, która nigdy wcześniej nie miała szansy być opowiedzianą. W spektaklu wykorzystano fragmenty oryginalnych pamiętników Walentyny Tiereszkowej i transkrypcje wypowiedzi radzieckich kosmonautów zaczerpnięte z dokumentu Macieja Drygasa Stan nieważkości.

| NAGRODY

Spektakl otrzymał nagrodę Platinum Remi w kategorii Film and Video Art Independent Experimental Film and Videos na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2015 roku, a także nagrodę aktorską (Julia Kijowska) na Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry". Podczas 1. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2017 roku zdobył Nagrodę Publiczności.

| WSPÓŁAUTOR TEKSTU
| REŻYSERIA
| WOJCIECH FARUGA

Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Asystował Annie Augustynowicz przy pracy nad spektaklem Miarka za Miarkę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W ramach projektu ODKRYTE/ZAKRYTE w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy zrealizował akcję performatywną Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji na podstawie dramatu Tadeusza Micińskiego. Był współscenarzystą wydarzeń w ramach akcji WYŁĄCZ SYSTEM (w latach 2010-2014) organizowanej przez Dom Spotkań z Historią. Jest współautorem projektu i realizatorem jednego z odcinków serialu teatralnego XIX>XXI, otwierającego Centrum Nauki Kopernik. Ponadto współtworzył zwycięską koncepcję Muzeum Katyńskiego oraz kilka innych idei ekspozycyjnych muzeów w całej Polsce.
Napisał scenariusze i wyreżyserował wielokrotnie prezentowane na międzynarodowych festiwalach teatralnych spektakle Carson City i San Fernando Valley. Wymienione pokazy zrealizowane zostały w ramach kolektywu teatralnego 52°43'N19°42'E PROJECT. Napisał scenariusz i wyreżyserował spektakl Tefał Lab, który wygrał w 2012 roku główną nagrodę nurtu Off na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W tym samym roku wyreżyserował w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektakl Wszyscy święci, jest również wraz z Jarosławem Jakubowskim współautorem scenariusza tego spektaklu, który został nagrodzony na Festiwalu Prapremier (nagroda za tekst) w tym samym roku. W 2013 odbyła się premiera spektaklu Betlejem polskie na scenie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, Wojciech Faruga był reżyserem i autorem tekstu. Spektakl ten został zakwalifikowany do finału Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i uhonorowany wyróżnieniem zespołowym. Wyreżyserował także spektakle W środku słońca gromadzi się popiół wg tekstu Artura Pałygi w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie oraz Trędowata melodramat w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Od lutego 2012 roku Wojciech Faruga jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK, a w 2014 roku był dyrektorem artystycznym Światowego Kongresu ASSITEJ.

| WSPÓŁAUTORKA TEKSTU
| ODTWÓRCZYNI GŁÓWNEJ ROLI
| JULIA KIJOWSKA

Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej (2005 r.). Od 2006 do 2012 roku związana z Teatrem Dramatycznym w Warszawie, od 2013 roku w zespole Teatru Atenuem w Warszawie. W kinie zadebiutowała w filmie Boisko bezdomnych Kasi Adamik.
Podczas studiów współpracowała z Piotrem Łazarkiewiczem w pracach nad dyplomami Lombard pod Apokalipsą (2003) oraz Generacja (2005, także jako asystent reżysera), wystąpiła również w jego filmie 0_1_0 (2008).
W 2012 roku Julia Kijowska otrzymała Nagrodę dla Najlepszej Aktorki na 53.Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Salonikach za rolę Marii w filmie Miłość Sławomira Fabickiego. Wśród ostatnich filmów w dorobku aktorki należy wymienić m.in.: Czerwony Pająk Marcina Koszałki, Serce Serduszko Jana Jakuba Kolskiego, W ciemności Agnieszki Holland, Drogówkę i Pod Mocnym Aniołem Wojtka Smarzowskiego, oraz seriale fabularne Głęboka woda i Bez Tajemnic.
Za rolę Matki w dyplomie Ślub w reż. Waldemara Śmigasiewicza aktorka została nagrodzona na XXIII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2005). Za rolę Elżbiety w spektaklu Wiara nadzieja miłość otrzymała nagrodę za debiut w I Ogólnopolskim konkursie na teatralną inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej w Warszawie (2006). Za rolę Uny w spektaklu Blackbird otrzymała Feliksa Warszawskiego oraz nagrodę na VII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość przedstawiona (2007). W 2009 otrzymała nagrodę za rolę kobiecą w kategorii Teatru Polskiego Radia za role w słuchowiskach Walizka i Woyzeck na IX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie. Dwa razy nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego 2012 za rolę Chaji w W ciemności Agnieszki Holland, rok później za rolę we wcześniej wspominanej Miłości Sławomira Fabickiego.

Reżyseria Wojciech Faruga
SCENARIUSZ I KONCEPCJA Julia Kijowska, Wojciech Faruga
ZDJĘCIA Arek Tomiak P.S.C.
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY Aga Skwarczyńska
KOMPOZYCJA I ARANŻACJA PIEŚNI Zuzanna Falkowska
MONTAŻ Maciej Szydłowski
DŹWIĘK Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek
KIEROWNICTWO PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
JULIA KIJOWSKA Walentyna
IRENA WÓJCIK Tania
BARBARA SZCZECIŃSKA Irina
Warszawski Żeński Chór "Harfa" Chór

FOTOSY

ZDJĘCIA Z PLANU

Fot. Wojciech Radwański 

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki. Aby uzyskać więcej informacji na temat celu używania cookies i możliwości zmiany ustawień dotyczących cookies przejdź do polityki prywatności.

Udostępnij przez e-mail

WFDiF Online