Witamy na platformie WFDiF.ONLINE

Załóż konto, wybierz profil i korzystaj bezpłatnie

z filmów i materiałów edukacyjnych.

Przejdź do serwisu
The content is not available in your country.
TRAILER SPEKTAKLU

| STRESZCZENIE

Dyrektor upadającej szkoły w małym miasteczku, by uratować budynek, w którym pracuje ponad czterdzieści lat, zwołuje zebranie w pokoju nauczycielskim. Bardziej prominentne postacie grona nauczycielskiego dowiadują się na nim od swojego przełożonego, że łatwo mogą zdobyć fundusze na renowacje ich miejsca pracy - wystarczy tylko odpisać na wiadomość pewnemu Izraelczykowi, którego ojciec uczył się w ich szkole dekady temu. 

Z pozoru komiczne spotkanie przemienia się w spór pełen obiegowych stereotypów i umożliwia zebranym dyskusję na temat przeszłości ich miasteczka, gdzie przed wojną połowę ludności stanowili Żydzi. Okazuje się, że wiele spraw było dotychczas przemilczanych, a nauczyciele momentami drastycznie różnią się poglądami i wiedzą na temat społeczności i kultury żydowskiej. Każdy z bohaterów dostaje szansę skonfrontowania się z przeszłością ze swojej perspektywy, a także zabrania głosu w sprawie także własnych niejednoznacznych losów i postaw.

Żyd Artura Pałygi, w reżyserii Anety Groszyńskiej to zaproszenie do dyskusji o stereotypach i próba ich weryfikacji. Sztuka przygląda się bliżej skomplikowanej relacji polsko-żydowskiej poruszając wiele kontrowersyjnych jej aspektów. Spektakl prowokuje do debaty wolnej od jednostronnej oceny, gdzie oskarżający zamieniają się w oskarżonych i mogą odpowiedzieć na stawiane im zarzuty lub jasno podkreślić, że dany temat ich po prostu nie dotyczy. Osadzona w realiach postpeerelowskich szkoła okazuje się miejscem, gdzie lokalna elita ma okazję zmierzyć się z zawiłą przeszłością miasteczka.

| AUTOR TEKSTU
| ARTUR PAŁYGA

Pracuje jako dramaturg w Teatrze Śląskim w Katowicach. W 1989 r. został dziennikarzem. Dorabiał jako pomocnik zbrojarza, sprzątacz wagonów oraz instruktor gry na gitarze. Przez kilka lat był aktorem w grupie teatralnej Heliotrop. Pisał, redagował i rozrzucał w mieście zin kulturalny Lunapark. Zdobywając nagrody za reportaże, wyuczył się zawodu nauczyciela muzyki, a następnie skończył polonistykę na UJ i nie skończył studiów doktoranckich, ponieważ intensywnie zajął się pisaniem dla teatru. W 2005 r. napisał musical dla klubu osiedlowego pt. Guma balonowa. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 r. zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni (Żyd w reż. Roberta Talarczyka w 2008, Wszystkie rodzaje śmierci w reż. Pawła Passiniego w 2009). Ostatni taki ojciec w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz Nieskończona historia w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.), a spektakl Tato w reż. Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015 r. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska. Paweł Passini za reżyserię jego teksty pt. Morrison/śmiercisyn otrzymał Laur Konrada.
W 2013 zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę pt. W środku słońca gromadzi się popiół. Sztuka ta w  2014 r. miała swoją prapremierę w krakowskim Teatrze Starym w reż. Wojciecha Farugi, a następnie zrealizował ją Wrocławski Teatr Lalek w reż. Agaty Kucińskiej.
Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii i na Ukrainie. W roku 2014 premiera Żyda odbyła się w Budapeszcie. W 2015 r. Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie Żyda spektakl telewizyjny.
W ostatnich latach regularnie prowadził zajęcia literackie dla osób niepełnosprawnych w stowarzyszeniu Teatr Grodzki. Ponad dziesięć lat pisał felietony do pisma Przyjaciel Pies. Wydał książkę z reportażami z Białorusi pt. Kołchoz imienia Adama Mickiewicza, a reportaż o sex-czatach z Dużego Formatu Mariusz Szczygieł umieścił w antologii reportażu polskiego. W Teatrze Śląskim prowadzi Szkołę Lokalnych Opowieści. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wspólnie z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk - Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych.
Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski.


| REŻYSERIA
| ANETA GROSZYŃSKA-LIWEŃ

AbsolwentkA Akademii Teatralnej w Warszawie na Wydziale Reżyserii, skończyła również studia na Wydziale Wiedzy o Teatrze oraz Akademię Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Od 2009 współpracowała jako asystent reżysera z Iwanem Wyrypajewem.
W 2011 r. otrzymała Stypendium Ministra Kultury.
Do tej pory wyreżyserowała sztuki: Tape w Teatrze Nowym w Łodzi, Sex, drugs and rock and roll, w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Chodźcie, zbudujemy sobie eine staadth w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2015 roku wyreżyserowała Karaoke box Iwana Wyrypajewa w Teatrze Słowckiego w Krakowie oraz Lalkę Bolesława Prusa w teatrze w Bielsku Białej. W 2015 zadebiutowała również w teatrze TV spektaklem Żyd Artura Pałygi. Od 2014 roku współpracuje z warszawskim Klubem Komediowym gdzie zrealizowała trzy odcinki kabaretu literackiego Fabularny przewodnik po. W 2016 roku wyreżyserowała spektakl Głód, na podsatwie obszernego reportażu Martina Caparrósa, w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
Poza teatrem inscenizowała dzieła muzyczne: Pirrot Lunaire A.Shonberga na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, oraz La serva padrona Pergolessiego w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Od 2004 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc warsztaty pracy z ciałem i głosem. Uczestniczyła w  wielu warsztatach i stażach, m.in. w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richard w Pontederze oraz w Centrum Vasilieva w Moskwie.

Reżyseria Aneta Groszyńska-Liweń
AUTOR TEKSTU Artur Pałyga
ZDJĘCIA Michał Pakulski
SCENORGRAFIA Dorota Rakowiecka
KOSTIUMY Paweł Cukier
MUZYKA Jerzy Rogiewicz
MONTAŻ Maciej Szydłowski
DŹWIĘK Michał Robaczewski, Leszek Freund, Aleksander Musiałowski
KIEROWNICTWO PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
ANDRZEJ GRABOWSKI Dyrektor
ANDRZEJ MASTALERZ Ksiądz Krzysiek
MAGDALENA KUTA Polonistka
MICHAŁ TOKAJ Wuefista
DOMINIKA KLUŹNIAK Anglistka

FOTOSY

ZDJĘCIA Z PLANU

Fot. Wojciech Radwański 

Udostępnij przez e-mail

WFDIF.ONLINE