Witamy na platformie WFDiF.ONLINE

 

Strona w przebudowie.

ZAPRASZAMY NA

 35MM.ONLINE

Przejdź do serwisu
Język polski historia edukacja filmowa etyka godzina wychowawcza historia kina wos wiedza o kulturze, szkoła ponadpodstawowa, szkoła wyższa

POWSZEDNI DZIEŃ GESTAPOWCA SCHMIDTA – omówienie filmu. Andrzej Bukowiecki dodaj do ulubionych

"Powszedni dzień gestapowca Schmidta ", reż. Jerzy Ziarnik

POWSZEDNI DZIEŃ GESTAPOWCA SCHMIDTA

reżyseria: Jerzy Ziarnik


Omówienie filmu
Andrzej Bukowiecki

(Fragment tekstu. Całość dostępna jest po zalogowaniu, w sekcji materiałów do pobrania.) 

We wczesnych latach 60. XX w. w Wytwórni Filmów Dokumentalnych (dzisiejszej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych) w Warszawie powstały dwa wybitne, poniekąd podobne, filmy poświęcone II wojnie światowej – Album Fleischera (1962) Janusza Majewskiego i Powszedni dzień gestapowca Schmidta (1963) Jerzego Ziarnika. Łączy je nie tylko temat, ale również sposób jego ujęcia – w obu bowiem oglądamy fotografie wykonane w większości przez tytułowych bohaterów, którymi są niemieccy hitlerowcy.
Powstanie tych filmów w tamtym okresie nie było dziełem przypadku. Początek lat 60.to czas narodzin pogłębionej refleksji o korzeniach totalitaryzmu (by posłużyć się tytułem pracy niemieckiej filozofki, teoretyczki polityki i publicystki Hannah Arendt). W odniesieniu do nazizmu w Niemczech hitlerowskich pytano, jak to się stało, że zbrodnicza ideologia zawładnęła umysłami milionów obywateli Trzeciej Rzeszy, bynajmniej nie tylko osób niewykształconych, nieuświadomionych politycznie, lecz także naukowców, intelektualistów, artystów. [...]

Link do filmu POWSZEDNI DZIEŃ GESTAPOWCA SCHMIDTA

ZALOGUJ SIĘ I POBIERZ:

 

Andrzej Bukowiecki

Filmoznawca, publicysta filmowy. Ur. 1955 r. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz Podyplomowego Studium Wiedzy o Filmie w Szkole Filmowej w Łodzi. Były wieloletni pracownik i dyrektor Domu Sztuki na warszawskim Ursynowie. Współpracuje przy projektach edukacyjnych Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Członek Samodzielnego Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W publikacjach prasowych, zamieszczanych obecnie głównie na łamach Magazynu Filmowego SFP i FilmPro, wiele miejsca poświęca historii filmu polskiego, którą także wykłada na Akademii Polskiego Filmu przy Filmotece Narodowej-Instytucie Audiowizualnym (FINA). Historię sztuki filmowej wykładał m.in. na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2011 r. współautor tekstów w Katalogu Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage (ob. w Toruniu). W 2020 r. nawiązał współpracę z Kwartalnikiem Akademii Polskiego Filmu Pleograf. Współautor (wraz z Rafałem Marszałkiem) albumu 100 lat polskiego filmu. 1908–2008 (PISF, 2008). Autor artykułu o Kazimierzu Prószyńskim w wyd. Sto lat polskiego filmu. Część pierwsza: Początki (Filmoteka Narodowa, 2008). Współautor omówień filmów dołączonych do wyd. na DVD dzieł Polskiej Szkoły Filmowej (PISF, 2008–2009) oraz do wyd. na DVD i Blu-ray  rekonstrukcji cyfrowych Klasyka Polskiego Kina – znane filmy w niezwykłej jakości, przygotowanej przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe w ramach Projektu KinoRP (DMMS – Media Distribution, 2013). Autor wywiadu z Grzegorzem Kędzierskim w albumie Noce i dnie. Opowieść o filmie Jerzego Antczaka pod red. Grażyny M. Grabowskiej (FINA/BOSZ, 2017). Uczestnik ankiety opublikowanej w wydawnictwie 100/100. Epoka polskiego filmu dokumentalnego pod red. Marka Drążewskiego (SFP, 2018).

POWSZEDNI DZIEŃ GESTAPOWCA SCHMIDTA
Film dokumentalny

 

 
Reżyseria: Jerzy Ziarnik
Scenariusz: Jerzy Ziarnik
Zdjęcia: Edward Bryła, Ryszard Wróblewski
Dźwięk: Halina Paszkowska, Hanna Nawra-Ciecierska
Montaż: Ludmiła Godzjaszwili
Komentarz czyta:      Włodzimierz Kmicik
Kierownictwo Produkcji: Jerzy Dorożyński
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Rok produkcji: 1963
Rekonstrukcja cyfrowa: 2012
Obraz: czarno-biały
Czas: 10 minut  

Nagrody:

1964 – Kraków (Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych) – Nagroda "Brązowy Lajkonik" dla najlepszego filmu dokumentalnego
1964 – Lipsk (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych) – Nagroda "Srebrny Gołąb"
1965 – Florencja (Międzynarodowym Festiwalu Filmów Etnograficznych i Socjologicznych) – Wyróżnienie Honorowe
1965 – Oberhausen (Międzynarodowy festiwal „Zachodnioniemieckie Dni Filmów Krótkometrażowych”) – Nagroda NRD-owskiej Ligi Przyjaźni Między Narodami

Udostępnij przez e-mail

WFDIF.ONLINE