Scenariusz lekcji na podstawie spektaklu A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!
Zajęcia na podstawie spektaklu A niech to Gęś kopnie! w reżyserii Joanny Zdrady do tekstu Marty Guśniowskiej, zrealizowanego w ramach cyklu TEATROTEKA MŁODEGO CZŁOWIEKA WFDiF. Analiza podróży Gęsi stanowić będzie punkt wyjścia do refleksji nad tym, czym jest sens życia. Uczniowie zastanowią się także nad tym, co jest dla nich w życiu ważne.
Plik scenariusza do pobrania znajduje się w sekcji pod galerią fotosów.
TRAILER SPEKTAKLU
STRESZCZENIE SPEKTAKLU
Dowcipna, momentami wzruszająca opowieść o Gęsi, która szuka sensu życia i znajduje go zupełnie nie tam, gdzie mogłaby się tego spodziewać.
Szczwany Lis – łowca i drapieżnik, zakrada się nocą do kurnika i kiedy już wydaje się, że upoluje jedną ze śpiących tam kurek, jego plany niweczy niepozorna Gęś, która wszczyna alarm i oznajmia Lisowi, że ponieważ sama straciła w życiu sens, to chętnie uda się z nim na kolację w charakterze… dania. Lis nie ma jednak ochoty na skonsumowanie wychudzonej, nostalgicznej i układającej wiersze Gęsi. Proponuje, że zaprowadzi ją do swego starego przyjaciela Wilka, który z pewnością z radością ją schrupie. W czasie wspólnej wędrówki przez las bohaterowie spotykają inne zwierzęta, które próbują odwieść Gęś od jej – w istocie niedorzecznego – planu, wskazując, co dla nich w życiu jest najważniejsze. Jednak realizowane przez nie cele życiowe, choć ciekawe i różnorodne, nie są w odczuciu Gęsi tym, na czym jej zależy najbardziej. Ona pragnie znaleźć swój własny i oryginalny sens. Bo czy nasz własny pomysł na życie, który odbiega od utartych schematów, musi być czymś złym? A zresztą, jak pyta nasza bohaterka, „czy życie musi mieć tylko jeden sens?”
Tekst Marty Guśniowskiej zdobył w 2014 roku I Nagrodę w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
NAGRODY
Spektakl zdobył Grand Prix (nagroda podzielona między reżyserkę, scenografki, kostiumografki i charakteryzatorki) za „artystyczną spójność, wrażliwość i afirmację życia i nawiązanie do najlepszych tradycji teatru telewizji” oraz nagrody za tekst dramatyczny (Marta Guśniowska), pierwszoplanową rolę kobiecą (Agnieszka Przepiórska), pierwszoplanową rolę męską (Arkadiusz Janiczek), drugoplanową rolę męską (Łukasz Lewandowski) i zdjęcia (Łukasz Gutt) podczas 4. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2020 roku.
GALERIA FOTOSÓW
Fot. Wojciech Radwański
ZALOGUJ SIĘ I POBIERZ:
OBSADA: | |
Agnieszka Przepiórska | Gęś |
Arkadiusz Janiczek | Lis |
Łukasz Lewandowski | Narrator |
Sonia Bohosiewicz | Pani Zając |
Mariusz Jakus | Niedźwiedź |
Krzysztof Dracz | Wilk |
Wojciech Brzeziński | Wydr |
Łukasz Bugowski | Kogut |
Olga Sarzyńska | Kura I |
Małgorzata Kowalska | Kura II |
Dominika Majewska | Kura III |
Julia Konarska | Dzika Gęś I |
Dagmara Bąk | Dzika Gęś II |
Natalia Handzlik | Mrówka |
Magda Groszek | Zajączek I |
Karol Brzeziński | Zajączek II |
Kinga Bajowska | Zajączek III |
AUTOR SZTUKI: | Marta Guśniowska |
EKIPA: | |
REŻYSERIA: | Joanna Zdrada |
ZDJĘCIA: | Łukasz Gutt PSC |
SCENOGRAFIA: | Zofia Mazurczak-Prus |
KOSTIUMY: | projekt Justyna Bernadetta Banasiak, wykonanie Alicja Patyniak-Rogozińska |
CHARAKTERYZACJA: | Ewa Drobiec |
CHOREOGRAFIA: | Kamil Wawrzuta |
MUZYKA: | Jacek Grudzień, Piotr „Ziarek” Ziarkiewicz |
MONTAŻ: | Maciej Szydłowski PSM |
DŹWIĘK: | Michał Robaczewski, Aleksander Musiałowski |
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: | Paweł Mantorski |
KONSULTACJA PROGRAMOWA: | Zenon Butkiewicz |
REDAKTOR PROWADZĄCY: | Krzysztof Domagalik |
OPIEKA ARTYSTYCZNA: | Maciej Wojtyszko |
TEATROTEKA to autorski projekt Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, w wyjątkowy sposób łączący świat filmu ze światem teatru. Ideą projektu jest wykorzystanie potencjału technologii filmowej do realizacji najbardziej wartościowych osiągnięć młodej polskiej dramaturgii. Od 2013 roku pod skrzydłami TEATROTEKI WFDiF powstaje niezwykły cykl ekranizacji, będący wynikiem współpracy młodych, debiutujących twórców i doświadczonych, uznanych artystów filmowych. W obsadzie spektakli występują znani polscy aktorzy.
Sztuki współczesne to teksty napisane często w formie „postdramatycznej”, odmienne w swej stylistyce i konwencji od klasycznego dramatu. W ciągu ostatnich 15 lat zaistniało w Polsce nowe pokolenie autorów piszących dla teatru. Stworzyli oni swój oryginalny język, sposób obrazowania, formę, a także wzbogacili dramat współczesny o problematykę dotyczącą ludzi młodych i o ich sposób postrzegania otaczającej nas rzeczywistości. Młoda polska dramaturgia zasługuje na jej propagowanie, na zapoznanie z nią szerszego kręgu odbiorców – to główny cel edukacyjny projektu. W latach 2013-2019 w filmowo-teatralnym cyklu TEATROTEKA powstało 50 oryginalnych realizacji. Z tak dużym dorobkiem artystycznym TEATROTEKA doczekała się własnego festiwalu TEATROTEKA FEST | NOWE KADRY TEATRU, który od 2017 roku odbywa się regularnie każdego roku, na wiosnę. Festiwal prezentuje spektakle TEATROTEKI szerokiej widowni i nagradza ich twórców w kilkunastu kategoriach.
Ekranizacje TEATROTEKI doceniane są przez jury międzynarodowych festiwali, m.in. Międzynarodowego Festiwalu WORLDFEST w Houston, na którym w ciągu ostatnich trzech lat produkcje TEATROTEKI zdobyły nagrody Gold, Silver i Platinum Remi. Wielkim sukcesem świadczącym o zupełnie nowej jakości, jaką TEATROTEKA wnosi we współczesne ekranizacje teatralne, jest nagroda Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry 2015.
W 2019 roku WFDiF rozszerzyła ramy projektu o utwory dramaturgiczne tworzone z myślą o młodej widowni. W ten sposób powstała TEATROTEKA MŁODEGO CZŁOWIEKA prezentująca ekranizacje współczesnych sztuk dla dzieci i młodzieży.
Spektakle z cyklu TEATROTEKA wydane zostały na DVD. Więcej informacji znajduje się na stronie WFDiF WYDAWNICTWA DVD.
Informacje dotyczące pokazów spektakli TEATROTEKI znajdują się na stronie POKAZY PRODUKCJI WFDIF I FESTIWALE.
Od 2017 roku na wiosnę odbywa się Festiwal TEATROTEKA FEST | NOWE KADRY TEATRU, który prezentuje spektakle TEATROTEKI szerokiej widowni i nagradza ich twórców. Więcej na stronie Festiwalu
Cykl TEATROTEKA oraz TEATROTEKA MŁODEGO CZŁOWIEKA współfinansowane są przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.