| STRESZCZENIE
Szczwany Lis – łowca i drapieżnik, zakrada się nocą do kurnika i kiedy już wydaje się, że upoluje jedną ze śpiących tam kurek, jego plany niweczy niepozorna Gęś, która wszczyna alarm i oznajmia Lisowi, że ponieważ sama straciła w życiu sens, to chętnie uda się z nim na kolację w charakterze… dania. Lis nie ma jednak ochoty na skonsumowanie wychudzonej, nostalgicznej i układającej wiersze Gęsi. Proponuje, że zaprowadzi ją do swego starego przyjaciela Wilka, który z pewnością z radością ją schrupie. W czasie wspólnej wędrówki przez las bohaterowie spotykają inne zwierzęta, które próbują odwieść Gęś od jej – w istocie niedorzecznego – planu, wskazując, co dla nich w życiu jest najważniejsze. Jednak realizowane przez nie cele życiowe, choć ciekawe i różnorodne, nie są w odczuciu Gęsi tym, na czym jej zależy najbardziej. Ona pragnie znaleźć swój własny i oryginalny sens. Bo czy nasz własny pomysł na życie, który odbiega od utartych schematów, musi być czymś złym? A zresztą, jak pyta nasza bohaterka, „czy życie musi mieć tylko jeden sens?”
Przedstawienie adresowane do widzów od lat 7.
| NAGRODY
Tekst Marty Guśniowskiej zdobył w 2014 roku I Nagrodę w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Spektakl zdobył Grand Prix (nagroda podzielona między reżyserkę, scenografki, kostiumografki i charakteryzatorki) za „artystyczną spójność, wrażliwość i afirmację życia i nawiązanie do najlepszych tradycji teatru telewizji” oraz nagrody za tekst dramatyczny (Marta Guśniowska), pierwszoplanową rolę kobiecą (Agnieszka Przepiórska), pierwszoplanową rolę męską (Arkadiusz Janiczek), drugoplanową rolę męską (Łukasz Lewandowski) i zdjęcia (Łukasz Gutt) podczas 4. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2020 roku.
| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusz lekcji (dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):
- Scenariusz lekcji. A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!. W poszukiwaniu sensu życia.
- Scenariusz lekcji. A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!
| WYWIAD
| ZOFIA MAZURCZAK-PRUS
| AUTORKA SCENOGRAFII
Scenografia spektaklu została włączona do IV edycji projektu PLAN FILMOWY WFDiF i stała się częścią przestrzeni edukacyjnej, w której prowadzone były zajęcia filmowe i oprowadzania. Wywiad został zrealizowany w scenografii nory Lisa.
(dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel)
(dostępny po zalogowaniu na koncie Uczeń)
(dostępny po zalogowaniu na koncie Student)
| AUTORKA TEKSTU
| MARTA GUŚNIOWSKA
Dramatopisarka, reżyserka teatralna. Absolwentka filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracowała w poznańskim Teatrze Animacji i Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Od 2007 roku związana z Białostockim Teatrem Lalek jako dramaturg i kierownik literacki. Autorka kilkudziesięciu sztuk teatralnych dla dzieci, wystawianych w większości teatrów lalkowych w Polsce, a także w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wielokrotna laureatka Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Nagrodzona kilkakrotnie w Konkursie Na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
| REŻYSERIA
| JOANNA ZDRADA
Reżyserka teatralna, dramaturżka, scenografka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Wyższej Szkoły Sztuk Scenicznych w Bratysławie (2010), stypendystka Goldsmiths, University of London, Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury oraz Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Debiutowała w teatrze A-ha w Bratysławie sztuką P. Vogel Desdemona (2007). Wyreżyserowała blisko trzydzieści spektakli w kraju i za granicą, wielokrotnie tworząc do nich scenografię, m.in. sztuki Hanocha Levina Jakobi i Leidental (Teatr Śląski w Katowicach, 2011) i Sprzedawcy gumek (Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, 2012), Siła przyzwyczajenia T. Bernharda (Teatr Śląski, Katowice, 2012), Gottland M. Szczygła (Teatr Rozrywki, Chorzów, 2013), Na pełnym morzu S. Mrożka (Teatr Maska, Rzeszów 2013), Białe małżeństwo T. Różewicza (Teatr Polski, Bielsko-Biała, 2013), Oblężenie P. Rowickiego (Teatr Polski w Poznaniu, 2014 - nagroda główna w konkursie Metafory Rzeczywistości), New Year’s Day P. Rowickiego (Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2016), Szwejk J. Haška (Państwowy Teatr Lalki Tęcza w Słupsku, 2018), Wyzwalanie kobiecości, czyli Wyspiańskiego legenda o Wandzie i jej siostrach, na podstawie S. Wyspiańskiego, w ramach projektu Labirynt zwany Wyspiański (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, 2018), Ale kino! wg własnego scenariusza (Teatr Lalek Guliwer, Warszawa, 2019).
Jej prace, wielokrotnie nagradzane, prezentowane były na polskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych. Jest autorką wielu adaptacji scenicznych prozy i scenariuszy teatralnych.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański