| STRESZCZENIE
Bohaterką spektaklu jest pięcioletnia dziewczynka, Rutka, która boi się zasypiać sama w ciemnym pokoju. Rodzice Rutki i jej babcia są nieczuli na skargi i protesty dziewczynki, bowiem znajdują się pod hipnotycznym wpływem Złotoustego Króla, który w codziennych wystąpieniach telewizyjnych wmawia im, że dzieci muszą nauczyć się spać w ciemności, a psy – jeśli są niegrzeczne – należy wywozić do lasu. Aby pokonać lęk, Rutka tworzy swój własny, zaczarowany świat, w którym, za sprawą Króla Czarowników, zyskuje tajemną moc, staje się Motylem umiejącym latać. Wraz ze swymi wyczarowanymi przyjaciółmi – Polarną Foką zza ściany i Rybą - Świetlikiem, odnajduje w lesie porzuconego pieska, którego ktoś przywiązał do drzewa. Obiecuje psu, że go uwolni. Potrzebuje jednak do tego pomocy rodziców, którzy na początku traktują opowieść dziewczynki, jako wytwór jej bujnej fantazji. Jakież jest jednak ich zdziwienie, gdy we wskazanym przez Rutkę miejscu, rzeczywiście przebywa nieszczęsne zwierzę. Rutka zabiera psa do domu, jednak niebezpieczeństwo jego ponownej utraty nie minie, dopóki rodzice będą pod wpływem Złotoustego Króla i jego złowrogich teorii. Rutka musi zdobyć się na odwagę i wypowiedzieć wojnę tyranowi.
Spektakl dla widzów od 6 roku życia.
| MAKING OF
materiały z planu:
(dostępne po zalogowaniu na koncie Uczeń)
- MAKING OF | MOTYL – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – II REŻYSER | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIES JAKO AKTOR | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – EFEKTY SPECJALNE | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIROTECHNIK | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępne po zalogowaniu na koncie Nauczyciel)
- MAKING OF | MOTYL – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – II REŻYSER | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIES JAKO AKTOR | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – EFEKTY SPECJALNE | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIROTECHNIK | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępne po zalogowaniu na koncie Student)
- MAKING OF | MOTYL – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – II REŻYSER | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIES JAKO AKTOR | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – EFEKTY SPECJALNE | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | MOTYL – PIROTECHNIK | Teatroteka Młodego Człowieka
| AUTORKA TEKSTU
| MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK
Dramatopisarka i scenarzystka. Autorka sztuk dla dorosłych i dla dzieci.
Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Scenariuszowe PWSFTviT w Łodzi.
Jest autorką sztuk Szajba, Śmierć Człowieka-Wiewiórki, Katarzyna Medycejska, Burmistrz, Walizka, Człowiek z Polski w czekoladzie, Zaginiona Czechosłowacja, Żelazna kurtyna, Koniec świata, Madonna, Bruno Schulz: Mesjasz, Popiełuszko, Takaja, Szecherezada, Kobro. Polski sen, Niezwykła podróż Pana Wieszaka (dla dzieci), a także scenariusza pełnometrażowego filmu animowanego Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń (2003). Jest także współautorką sztuki teatralnej III Furie - razem z Magdą Fertacz i Sylwią Chutnik (2011), która otrzymała II nagrodę na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2011). Scenarzystka seriali Niania i Usta Usta oraz (dla dzieci) Ulicy Sezamkowej.
Spektakle na podstawie jej tekstów reżyserowali, m.in. Paweł Łysak, Marcin Liber, Jan Klata, Piotr Kruszczyński, Natalia Korczakowska, Michał Zadara, Anna Trojanowska, Maria Spiss, Dorota Ignatjew, Nina Guehlstorff, Katharine Noon, Katarzyna Kurzeja.
Teksty sztuk zostały przetłumaczone na angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, serbski, chorwacki, czeski, słowacki, rosyjski, rumuński, ukraiński, szwedzki, hebrajski. Czytania tekstów sztuk i pokazy spektakli odbywały się w Polsce oraz w Austrii, Niemczech, Francji, Szwecji, Czechach, Słowacji, Rosji, Rumunii, Belgii, Hiszpanii, Meksyku i USA.
Otrzymała liczne nagrody literackie i teatralne, m.in. wyróżnienie za tekst sztuki Śmierć Człowieka Wiewiórki podczas konkursu ulrike (TR Warszawa 2006) i w ramach XIII Ogólnopolskiego Konkursu na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2007); za sztukę Walizka otrzymała Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Metafory Rzeczywistości (2008 r.); słuchowisko, które powstało na podstawie tekstu Walizki otrzymało Grand Prix na Festiwalu PRiTV Dwa Teatry – Sopot 2009 oraz Prix Bohemia 2012 (Czechy); Walizka otrzymała też Główną Nagrodę w kategorii tekst sztuki teatralnej w XV Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2009); Walizka zrealizowana w WFDiF przez Wawrzyńca Kostrzewskiego zdobyła Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2015”, oraz TEATROTEKA FEST – 2017; Szajba otrzymała II Nagrodę oraz Nagrodę Dziennikarzy na Festiwalu R@port (2009). Sztuka Madonna zwyciężyła w Konkursie Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu na dramat inspirowany Zemstą Aleksandra Fredry (2009); sztuka Burmistrz znalazła się w finale Konkursu Dramaturgicznego w Gdyni (2010) oraz w finale międzynarodowego konkursu Stueckemarkt w Berlinie (2011).
Sztuka Bruno Schulz. Mesjasz wystawiona przez Schauspielhaus Wien w Wiedniu została uznana przez European Theatre Convention za jedną z najlepszych współczesnych sztuk europejskich (2012). Sztuka Popiełuszko zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2012 r.)
Autorka współpracowała jako dramaturg z reżyserem Marcinem Liberem - przy spektaklu ID Teatru Współczesnego ze Szczecina (2008), Herbert - rekonstrukcja poety (2008), Oratorium – Piekło nasze (2010), III Furie Teatru w Legnicy (2011), Makbet (Teatr Współczesny, Szczecin 2011), z Andrzejem Chyrą (jako reżyserem) przy realizacji opery Dymitra Szostakowicza Gracze (Opera Bałtycka, 2013).
| REŻYSER
| MICHAŁ GRZYBOWSKI
Aktor i reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta. Ukończył Wydział Aktorski w PWSTviT w Łodzi (2003) oraz Kurs Fabularny „Studio prób” w Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy (2013). Po studiach aktorskich występował w teatrach: Nowym i Studyjnym w Łodzi, oraz Współczesnym w Szczecinie. Od 2007 roku związany jest na stałe z Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, w którym stworzył kilkadziesiąt ról, a także podjął działalność reżyserską.
Scenarzysta i reżyser kilku niezależnych filmów fabularnych, m.in. Non Sono Pronto (Wyróżnienie w konkursie Kina Niezależnego na Festiwalu Filmowym w Gdyni, 2010), Śmierć w teatrze (2012), Hitler w operze (Wyróżnienia na festiwalach filmowych: w Łagowie, Nowej Soli, Radomiu i Ułan Bator), Biały potok (2020).
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański