| STRESZCZENIE
Sztuka nawiązuje w swej konwencji do tradycyjnej bajki, lecz napisana jest bardzo współczesnym i dowcipnym językiem. Opowiada historię dziewczynki, która uczy się przeżywać nieprzyjemne emocje, takie jak zazdrość, smutek czy lęk. Gdy nauczy się wreszcie szczerze mówić o swoich uczuciach, znajdzie w sobie siłę niezbędną do zrozumienia i naprawienia swych błędów.
Królewna Logorea, jedyna córka Króla Honorariusza i Królowej Biżuterii, jest zazdrosna o swojego mającego się urodzić braciszka, który po przyjściu na świat stanie się prawowitym następcą tronu, podczas gdy to ona czuje się na tyle mądra, by rządzić królestwem. Korzystając z pomocy podejrzanego cudotwórcy Bezkantego Dila, rzuca na swego braciszka straszliwą klątwę, zamieniając go w niedźwiadka. Kiedy jednak Logorea zorientuje się, jak bardzo skrzywdziła brata, będzie starała się za wszelką cenę przywrócić mu ludzką postać. Wyruszy w podróż, żeby odnaleźć cudotwórcę i odczarować chłopca. Przeżyje przy tym niesamowite przygody i spotka na swej drodze przedziwne postaci, które często, jak ona, próbują naprawić swoje błędy.
Spektakl adresowany do widzów od lat 7.
| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusze lekcji (dostępne po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):
- Scenariusz lekcji. KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ. Nowoczesne królestwo albo jak wymyślić nieoczywisty kostium.
| MAKING OF
materiał z planu:
(dostępny po zalogowaniu na koncie Uczeń)
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – AKTORZY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – SCENOGRAFIA | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel)
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – AKTORZY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – SCENOGRAFIA | Teatroteka Młodego Człowieka
(dostępny po zalogowaniu na koncie Student)
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – AKTORZY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – KOSTIUMY | Teatroteka Młodego Człowieka
- MAKING OF | KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ – SCENOGRAFIA | Teatroteka Młodego Człowieka
| AUTORKA TEKSTU
| MARIA WOJTYSZKO
Scenarzystka i dramatopisarka. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenariopisarstwo w PWSFTviT w Łodzi i reżyserię fabularną w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Ukończyła Szkołę Dramatu w Laboratorium Dramatu przy Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Scenarzystka seriali telewizyjnych, m.in. Przystań, Doręczyciel, Bez tajemnic, Miodowe lata, Egzamin z życia, Tancerze i filmów krótkometrażowych. Autorka licznych adaptacji scenicznych. Od 2012 kierowniczka literacka wrocławskiego Teatru Lalek.
Autorka sztuk teatralnych dla dorosłych i dla dzieci. Jej dramaty wystawiane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii i Finlandii. Laureatka wielu konkursów dramaturgicznych. Za sztukę Macica otrzymała III nagrodę w konkursie krakowskiego Starego Teatru i miesięcznika „Dialog” (2006), dramat Pierwszy człowiek świata zwyciężył w konkursie organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2010). Spektakl na podstawie jej sztuki – Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie w reżyserii Jakuba Krofty, zdobył Grand Prix 20. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2014). Dramat Piekło-Niebo uznano za najlepszy tekst dramatyczny w 23. edycji tego konkursu (2017) i jako pierwszy w historii tekst dla dzieci znalazł się on w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
| REŻYSERIA
| JUSTYNA ŁAGOWSKA
Scenografka, autorka kostiumów, reżyserka świateł. Absolwentka ASP w Warszawie (dyplom w 1998 w katedrze scenografii u prof. Andrzeja Sadowskiego). Autorka scenografii do ponad sześćdziesięciu spektakli w teatrach polskich i niemieckich, a także na scenie moskiewskiego MChAT-u. Współpracowała m.in. z Małgorzatą Bogajewską, Remigiuszem Brzykiem, Markiem Fiedorem, Janem Klatą, Michałem Kmiecikiem, Nikołajem Koladą, Piotrem Kruszczyńskim, Pawłem Łysakiem, Wiktorem Rubinem. Laureatka festiwali teatralnych, m.in. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, Festiwalu Scenografów i Kostiumologów VizuArt w Rzeszowie. Wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2011) za koncepcję wizualną przedstawienia Utwór o Matce i Ojczyźnie (Teatr Polski we Wrocławiu). Nagrodzona za kostiumy do spektaklu Wesele (2018) na 43. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych oraz na II Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” w Lublinie. Jako reżyser debiutowała spektaklem Alicja. Pod żadnym pozorem nie idź tam M. Kmiecika w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie (2015). W Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie reżyserowała Pamięć Rutki M. Kmiecika, a w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektakl Balladyna. Wojna wewnętrzna wg Juliusza Słowackiego.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański