Witamy na platformie WFDiF.ONLINE

Załóż konto, wybierz profil i korzystaj bezpłatnie

z filmów i materiałów edukacyjnych.

Przejdź do serwisu
The content is not available in your country.
TRAILER SPEKTAKLU

| STRESZCZENIE

Dwóch żołnierzy puka do drzwi mieszkania matki, która czekając z nadzieją na powrót syna i wypierając najgorsze myśli, z miłością prasuje mu koszule. Wojskowi próbują zakomunikować jej tragiczną wiadomość o śmierci syna. To ich misja. Ostatnie zadanie i przysługa wobec zmarłego kolegi. To także ściśle określone procedury i rozkaz, który należy wykonać. W wojsku nic nie dzieje się przypadkowo. Przewidując, co mają do przekazania, matka nie chce ich wpuścić, ci jednak wchodzą siłą. Kobieta za wszelką cenę stara się przeciągnąć moment, w którym usłyszy to, czego nie chce, karmi żołnierzy rosołem i puszcza wiązankę pieśni wojskowych. W końcu, bojąc się konfrontacji z prawdą, strzela… Rzeczywistość miesza się z wizjami. Dramat zapętla się coraz bardziej. Matka rozmawia z duchem syna, żołnierze przenoszą się na afgańską pustynię. Nic nie jest takie jakie miało być. Rozkaz nie został wykonany, a syn-bohater, którego opłakuje matka, nie zginął bohatersko ale całkiem przypadkowo i głupio. Poza tym odsłaniają się kolejne mroczne sekrety jego wzorowej służby dla Ojczyzny.

Sztuka Piotra Rowickiego Chłopiec malowany w bezkompromisowy sposób podejmuje temat udziału w misjach wojennych polskich żołnierzy na Bliskim Wschodzie. Poprzez portrety dwóch żołnierzy dramat przygląda się społeczno-psychologicznym konsekwencjom takich doświadczeń. W postaci matki – opiekunki żołnierzy: dziadka, ojca, syna mamy ukazany świat poddany patriarchalno- patriotycznym normom i wzorcom postępowania, wobec których jesteśmy jako społeczeństwo bezbronni. Nie ma ucieczki przed presją systemu, ani możliwości stworzenia sobie innej alternatywnej rzeczywistości. Każdy z nas tkwi w pewnym myślowym systemie, konglomeracie: polskim, narodowym, patriotycznym, ojczyźnianym, katolickim, patriarchalnym i jak twierdzi autor tekstu z tej polskiej rzeczywistości nie ma ucieczki. Dramat jest też okazją do pokazania wszystkich wynaturzeń, jakie czynią konflikty zbrojne w żołnierzach, ich rodzinach i w całym społeczeństwie.

| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusze lekcji (dostępne po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):

 

| AUTOR TEKSTU
| PIOTR ROWICKI

Z wykształcenia historyk, z zawodu dramatopisarz, autor kryminałów, powieści i książek dla dzieci. Jego debiutancką sztukę Przylgnięcie wyreżyserowała Aldona Figura w Laboratorium Dramatu (2008), pół roku później jego Mykwa pojawiła się na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu. W 2010 roku jego sztuka Chłopiec malowany zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie na polską sztukę współczesną Metafory Rzeczywistości zorganizowanym przez Teatr Polski w Poznaniu i przyniosła autorowi tytuł najlepszego dramatopisarza na 11 Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu. W 2013 roku na 12 Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu Piotr Rowicki otrzymał Nagrodę Publiczności za spektakl Matki w reżyserii Katarzyny Deszcz.
 
Najczęściej reżyseruje Rowickiego Piotr Ratajczak, który w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wystawił Królów dowcipu, w Teatrze Konsekwentnym monodramy I będą święta oraz Tato nie wraca, w Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie Stawiam na Tolka Banana w jego adaptacji, w Teatrze Łaźnia Nowa Niewiernych oraz Piszczyka w Teatrze Polskim w Poznaniu i Dziewczyny do wzięcia, w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W 2014 roku dramat zatytułowany Oblężenie, okazał się najlepszą sztuką współczesną podczas kolejnej edycji Metafor Rzeczywistości. Premiera nagrodzonej sztuki w reżyserii Joanny Zdrady miała miejsce w październiku 2014 roku w Teatrze Polskim w Poznaniu.


| REŻYSERIA
| PIOTR RATAJCZAK

Reżyser teatralny, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w PWST im. Solskiego w Krakowie. Dyrektor Artystyczny Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Dyrektor i pomysłodawca Festiwalu Młodych Reżyserów M-Teatr w Koszalinie, Członek Komisji Artystycznej Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie. W latach 2006-2014 wyreżyserował kilkanaście spektakli m.in. na scenach w Poznaniu (Teatr Polski), Szczecinie (Teatr Współczesny), Wałbrzychu (Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego), Koszalinie (Bałtycki Teatr Dramatyczny),Warszawie (Teatr Powszechny, Teatr Imka), Bielsku Białej (Teatr Polski), Bydgoszczy (Teatr Polski), a także w teatrach w Lublinie, Zielonej Górze, Olsztynie, Krakowie, Sosnowcu.
Obracając się wokół kondycji dzisiejszego społeczeństwa, realizuje autorskie spektakle inspirowane kinem (Wodzirej, Bohater Roku, Piszczyk, Dziewczyny do wzięcia) , współczesne teksty we współpracy z cenionymi polskimi dramaturgami Arturem Pałygą (Tak wiele przeszliśmy o PRLu, Turyści, Nic co ludzkie), Dorotą Masłowską (Między nami dobrze jest), Sebastianem Majewskim (Winnetou) czy Piotrem Rowickim (Chłopiec Malowany, Niewierni, I będą święta, Tato nie wraca). Realizuje też klasykę (Trzy siostry, Szewcy, Kartoteka).

Reżyseria Piotr Ratajczak
AUTOR TEKSTU Piotr Rowicki
ZDJĘCIA Łukasz Gutt PSC
SCENOGRAFIA Matylda Kotlińska
KOSTIUMY Grupa Mixer
MONTAŻ Maciej Szydłowski
DŹWIĘK Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek
KIEROWNICTWO PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
BEATA ZYGARLICKA Matka
MICHAL KALETA Żołłnierz 1
MICHAŁ NAPIĄTEK Żołnierz 2
DOBROMIR DYMECKI Syn

FOTOSY

ZDJĘCIA Z PLANU

Fot. Wojciech Radwański 

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki. Aby uzyskać więcej informacji na temat celu używania cookies i możliwości zmiany ustawień dotyczących cookies przejdź do polityki prywatności.

Udostępnij przez e-mail

WFDIF.ONLINE