| STRESZCZENIE
Bohaterkami tej postdramatycznej sztuki są trzy kobiety w różnym wieku, które czekają na przybycie mężczyzny. Z rozmowy, którą toczą, można przypuszczać, że były kolejno kochankami tego samego mężczyzny. Właściwie nic się nie dzieje, postaci dialogują ze sobą, czasem monologują do widza (kamery) i… czekają na kogoś, kto nie przychodzi. „Sytuacja jak u Becketta” – komentuje jedna z nich i staje się jasne, że autor prowadzi tu żartobliwą grę z konwencją teatralną nawiązując ostentacyjnie do poetyki Czekając na Godota. To zresztą nie jedyna gra literacka, z jaką mamy do czynienia w tej sztuce. Imiona kobiet: Maria, Pinta i Nina (nazwy okrętów Kolumba), a także imię mężczyzny, na którego czekają – Krzysztof, są wyraźnym sygnałem, że nie mamy tu do czynienia wyłącznie z pogawędką porzuconych kobiet o relacjach męsko-damskich. To raczej teatralny, pełen literackiej metafory, ironii i dowcipu dyskurs m.in. o miejscu Europy i Europejczyków we współczesnym świecie.
Sztuka Beniamina M. Bukowskiego otrzymała II nagrodą w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI rozpisanym w 2016 roku przez WFDiF oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Jest to pierwsza realizacja tekstu pochodzącego z tego konkursu.
| AUTOR TEKSTU
| BENIAMIN M. BUKOWSKI
Dramatopisarz, reżyser. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ (filozofia, historia sztuki) i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, doktorant w Instytucie Filozofii UJ. Stypendysta m.in. Nowego Teatru w Warszawie, Residenztheater w Monachium, Stypendium MKiDN Młoda Polska, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Laureat polskich i zagranicznych konkursów dramaturgicznych, m.in. III nagroda w międzynarodowym konkursie dramaturgicznym Talking About Borders organizowanym przez Staatstheatre Nürnberg za tekst Mazagan. Miasto (2016), dwukrotnie II nagroda w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowany przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Sztuka bez babci (2016) i Miasto (2020). Za tekst Niesamowici Bracia Limbourg otrzymał Gdyńską Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną (2015), a spektakl wyreżyserowany przez autora zdobył Nagrodę Publiczności na festiwalu TEATROTEKA FEST 2019. Za sztukę Odkrycie Europy otrzymał II nagrodą w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI ogłoszonym w 2016 roku przez WFDiF oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Sztuki Beniamina Bukowskiego przełożono na język angielski, niemiecki, francuski, białoruski i gruziński.
| REŻYSERIA
| JAGODA MADEJ
Jest absolwentką reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersyetu Śląskiego. Jej krótkie fabuły Poradzi sobie oraz Jasna strona były prezentowane na licznych festiwalach zarówno w Polsce jak i za granicą (Clermont - Ferrand, Borghes en Curt, Zlin Dog, Sapporo Short Film Festival). Film Jasna strona otrzymał nagrodę na festiwalu KRAKFFA. Zanim zdecydowała się stanąć za kamerą, przez wiele lat występowała na scenie jako wokalistka i skrzypaczka. Odkąd jako 4-latka pojawiła się w filmie Dwa pawie na złotych sznurkach, jej znakiem rozpoznawczym stał się melonik. Następnie występowała w Salonie ekscentrycznym założonym przez Zbigniewa Raja i Kazimierza Madeja. Od 1991 do 2011 związana była z krakowskim kabaretem Loch Camelot. W 2013 jej zdjęcie jako jedyne z Polski zakwalifikowało się do projektu "Life in High-Rises" gazety The New York Times.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański