| STRESZCZENIE
To nie pierwsza sztuka, którą napisały pod pseudonimem siostry – Monika Muskała (tłumaczka) i Gabriela Muskała (aktorka). Podobnie, jak w poprzednich dramatach tej spółki autorskiej, w centrum zainteresowania mamy wielopokoleniową polską rodzinę z matką w roli głównej i pamięcią oraz pamiętaniem w tle. Akcja sztuki rozgrywa się dzień przed oraz w Wigilię Bożego Narodzenia. I choć wszyscy bohaterowie oczekują nadchodzących Świąt, wiedzą, że jak co roku, ich rodzinne spotkanie wywoła serię niechcianych, często bolesnych wspomnień związanych z miejscem pochodzenia rodziny, z tragedią, jaka przed laty spotkała rodzinę ze strony Ukraińców.
| NAGRODY
Spektakl otrzymał nagrodę za zdjęcia (Jakub Burakiewicz), montaż (Jakub Motylewski) oraz drugoplanową rolę kobiecą (Anna Januszewska) podczas 2. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2018 roku. W 2019 roku został uhonorowany nagrodą Gold Remi w kategorii Dramatig Original na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston.
| AUTORKI TEKSTU
| AMANITA MUSKARIA
Amanita Muskaria to pseudonim literacki dwóch sióstr: Gabrieli Muskały, aktorki filmowej i teatralnej oraz Moniki Muskały, cenionej tłumaczki literatury niemieckojęzycznej. Pod tym pseudonimem stworzyły one kilka sztuk teatralnych, których tematem były skomplikowane relacje w kilkupokoleniowej rodzinie, a centralną postacią - matka. Debiutowały monodramem Podróż do Buenos Aires (2001) wystawionym w Teatrze im. Jaracza w Łodzi, w którym wystąpiła jedna z autorek, Gabriela, i uzyskała za nią szereg nagród m.in.: na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych 2002, na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2002), na XXXVI Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu (2002, Grand Prix). Spektakl uzyskał Nagrodę Ministra Kultury w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Pokazywano go za granicą, m.in. w Brukseli, Egerze i Edynburgu. Kolejną sztukę sióstr była Daily Soup (2007) wystawiona w Teatrze Narodowym w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej i pokazana w Teatrze Telewizji. Cicha noc kontynuuje temat rodziny i pamięci widoczny wyraźnie w dwóch pierwszych dramatach. Ostatnia ze sztuk tego niezwykłego duetu autorskiego, Tożsamość Wila, znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2018)
| REŻYSERIA
| PAWEŁ PASZTA
Reżyser teatralny i filmowy, pedagog. Studiował na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej oraz na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem, 2012). Ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy (2016). Uczestniczył w sześciotygodniowym międzynarodowym kursie Teatru i Kultury Japońskiej organizowanym przez UNESCO Chair w Bukareszcie pod okiem japońskich mistrzów Noh, Butoh i Kabuki. W marcu 2012 roku brał udział w międzynarodowych warsztatach nowej dramaturgii i sztuki teatralnej "FIND plus" w teatrze Schaubühne w Berlinie pod kierunkiem Thomasa Ostermeiera.
Zrealizował spektakle w teatrach w Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Krakowie, Jeleniej Górze, Chorzowie. Są wśród nich także spektakle muzyczne. Jako pedagog pracuje na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie przy zajęciach z seminarium reżyserskiego i w ramach tzw. Instytutu Opery, prowadzi też autorskie zajęcia teatralne na Wydziale Wokalnym w Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie. Od września 2017 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. artystycznych w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, a także zastępcy dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt.
| AUTOR ZDJĘĆ
| JAKUB BURAKIEWICZ
Operator filmowy, reżyser, scenarzysta, producent. Absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Telewizyjnej i Filmowej w Łodzi. Autor zdjęć do krótkometrażowego filmu fabularnego Stwór, dokumentu Ślady i licznych etiud szkolnych (także scenariusz i reżyseria). Współproducent wielokrotnie nagrodzonego filmu fabularnego Małe stłuczki, za który otrzymał nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) za debiut producencki.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański