| STRESZCZENIE
Sztuka inspirowana biografią Tomasza Sikorskiego – wybitnego, awangardowego kompozytora, pianisty, prekursora minimalizmu w muzyce, który zmarł w niejasnych okolicznościach w 1988 roku w wieku 49 lat. Twórca, niedoceniany za życia, zmagał się z depresją, alkoholizmem i osamotnieniem. Został znaleziony martwy w swym malutkim mieszkaniu na warszawskim MDM-ie.
Autorka sztuki wykorzystuje konwencję teatru w teatrze. Akcja jest udramatyzowanym ciągiem domysłów, hipotez, przypuszczeń na temat ostatniego okresu życia i tajemniczej śmierci artysty, jakie snuje dwoje aktorów i reżyser przygotowujący spektakl o Sikorskim. Mamy do czynienia po części z inscenizacją, po części z dokumentem (wypowiedzi Teresy Różyłło, przyjaciółki artysty), po części zaś z koncertem. Wykorzystana w spektaklu muzyka Tomasza Sikorskiego nie jest jedynie ilustracją, lecz stanowi integralną część przedstawienia.
| NAGRODY
Spektakl został nagrodzony za scenografię (Ewa Gdowiok) i montaż (Maciej Szydłowski) podczas 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2019 roku, zaś rok później zdobył nagrodę Silver Remi w kategorii Dramatic na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston.
| AUTORKA TEKSTU
| MARTA SOKOŁOWSKA
Absolwentka psychologii i studiów podyplomowych związanych z zarządzaniem organizacjami i wspierającymi mniejszościami oraz Gender Studies (UW). Studiowała w Szkole Dramatu w Warszawie. Dwukrotna finalistka Konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości” (2012, 2013), stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2013), stypendystka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (2014), finalistka konkursu „Dramat!” organizowany przez Dwutygodnik i Teatr IMKA (2012), półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2014). Wykładowczyni na Uniwersytecie Warszawskim.
| REŻYSERIA
| TOMASZ CYZ
Reżyser teatralny, publicysta literacki i muzyczny, eseista, redaktor. Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor przedstawień operowych i muzyki. W teatrach dramatycznych reżyserował, m.in. sztuki: Moja pierwsza śmierć w Wenecji wg Tomasza Manna (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2015), Ewangelia wg Nab u Jarosława Mikołajewskiego (Instytut Teatralny, 2016). W Teatrze Nowego w Poznaniu zrealizował Miłość Fedry Sary Kane (2016), w Teatrze Nowego w Krakowie Po wygnaniu wg wierszy Czesława Miłosza (2017). Autor i reżyser słuchowisk radiowych.W latach 2009-2013 redaktor naczelny dwutygodnik.com, od 2013 redaktor naczelny miesięcznika Ruch Muzyczny. Autor książek o operze i muzyce: Arioso (2007), Powroty Dionizosa (2008), Pasja 20, 21. Powroty Chrystusa (2012). Dramaturg Mariusza Trelińskiego i Opery Narodowej (2005/2006).
| AUTORKA ZDJĘĆ
| WERONIKA BILSKA
Operatorka filmowa. Absolwentka Wydziału Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka zdjęć kilkunastu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, niejednokrotnie docenianych na festiwalach w kraju i za granicą. Jest laureatką „Złotej Kijanki” z 2009 roku na Festiwalu Camerimage, Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego z 2014 roku, w roku 2016 na Festiwalu „Młodzi i Film” otrzymała nagrodę za zdjęcia do dwóch filmów krótkometrażowych. Pierwszy pełnometrażowy film Jak całkowicie zniknąć nakręciła w 2014 roku z roku z Przemysławem Wojcieszkiem. Autorka zdjęć do filmów Łukasza Grzegorzka Kamper (2016) i Córka trenera (2018) oraz Grzegorza Zaricznego Fale (2016) i Proste rzeczy (film w produkcji).
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański