Witamy na Platformie Streamingowej WFDiF.online
Przejdź do serwisu
BETA

Udostępnij przez e-mail

The content is not available in your country.
STRESZCZENIE

Tytułowy „falowiec” to wybudowany w Gdańsku, jeden z najdłuższych w świecie, budynek mieszkalny. Budowany jako przykład nowoczesnej architektury PRL-u, stał się koszmarnym pomnikiem tego okresu.

Główny inżynier, projektant gdańskiego falowca (w sztuce postać fikcyjna) mieszka w najstarszej części budynku. Właśnie spędza samotnie letni urlop w swoim mieszkaniu. Żona go opuściła i wyjechała z dwiema córkami do Niemiec Zachodnich. Któregoś dnia inżynier, nie mając specjalnie nic do roboty, wyrusza na przechadzkę po krętych ścieżkach mieszkaniowego labiryntu, który zaprojektował. Ze zdumieniem odkrywa, że w falowcu nieregularnie zatrzymuje się czas, że przypadkowo "zakrzywiając przestrzeń, zakrzywił czas". Bohater odbywa więc podróż w przyszłość, wysłuchuje niekończących się narzekań i skarg sąsiadów na swoje dzieło, poznaje przy tym najnowszą historię ostatnich czterdziestu lat w Polsce. Staje się świadkiem najważniejszych wydarzeń tego okresu, choć sam jeszcze ich nie przeżył, bo w jego mieszkaniu jest wciąż rok 1975. Sztuka Moniki Milewskiej otrzymała wyróżnienie w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI, rozpisanym przez WFDiF oraz Stowarzyszenie ZAiKS w 2016 roku.

 

MONIKA MILEWSKA 
AUTORKA TEKSTU

(ur. 1972) Dramatopisarka, poetka, eseistka i tłumaczka. Ukończyła historię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie doktoryzowała się w 2000 roku. Jest także absolwentką Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz École des Hautes Études en Sciences Sociales w Paryżu. W latach 2002-2008 adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Zakładzie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka eseistycznych książek: Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne (nominacja do Nagrody Nike i stypendium „Polityki”) oraz Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila. Wydała realistyczno-magiczną powieść o najnowszej historii Polski Latawiec z betonu. Jej debiutem dramaturgicznym była napisana w liceum sztuka Savanarola, którą wydrukował „Dialog”, a wystawił Teatr Polskiego Radia. Pisze sztuki teatralne dla dzieci oraz dla dorosłych. Ma na swym koncie także trzy tomiki poetyckie. Jest wielokrotną laureatką ponad dwudziestu konkursów poetyckich i dramaturgicznych, między innymi Czerwonej Róży, Warszawskich Dni Literatury oraz Konkursu na Sztuki dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W 2015 roku zdobyła Grand Prix XV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „DWA TEATRY” w Sopocie za tekst słuchowiska Podróż na Księżyc. Na festiwalu TEATROTEKA FEST 2019 jej sztuka Falowiec została uznana za najlepszy tekst dramatyczny.

 

JAKUB PĄCZEK
REŻYSERIA

(ur. 1984) Reżyser filmowy, absolwent reżyserii filmowej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Historii Kościoła na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, studiował również Historię Sztuki.

Zrealizował szereg filmów krótkometrażowych według własnych scenariuszy, m.in. Pralka (zwycięstwo w konkursie krótkometrażowym Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu 2009 i nagroda dla najlepszej etiudy studenckiej festiwalu KULT OFF KINO w TVP Kultura), Najlepsze kąski na wagonach (nagroda na festiwalu RailFilm w Austrii), Strona A (m.in. nagroda dla najlepszej etiudy - festiwal KAMERA AKCJA Łódź) oraz Rolls of Identity jednominutowy dokument o kulturotwórczej roli papieru toaletowego (nagrodzony m.in. w Brazylii, Chorwacji, Kanadzie, Słowacji i USA). Za reżyserię trzydziestominutowego debiutu fabularnego 128. Szczur otrzymał m.in. nagrodę TVP S.A. na 53. Krakowskim Festiwalu Filmowym. W 2017 roku miał premierę jego pierwszy pełnometrażowy film kinowy Reakcja łańcuchowa. Dla Teatru TV wyreżyserował spektakl Reytan. Druga strona drzwi, którego był także współautorem. Spektakl Falowiec zrealizowany w ramach projektu Teatroteka WFDiF otrzymał Nagrodę Krytyków i Dziennikarzy na festiwalu Teatroteka Fest 2019.

 

JACEK KĘDZIERSKI
AUTOR ZDJĘĆ

(ur. 1987) Studia operatorskie ukończył w 2011 roku na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Z etiudą Afterparty reprezentował swoją szkołę na Festiwalu Polskich Filmów w Los Angeles w 2010 roku. Realizował krótkometrażowe filmy fabularne i dokumentalne, telewizyjne mini-seriale i filmy promocyjne. Jest autorem zdjęć do wielokrotnie nagradzanych filmów: krótkometrażowego 128. Szczur autorstwa Jakuba Pączka, oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego Jurek w reżyserii Pawła Wysoczańskiego.

 

Reżyseria Jakub Pączek
AUTORKA TEKSTU Monika Milewska
ZDJĘCIA Jacek Kędzierski
SCENOGRAFIA Agnieszka Bąk
KOSTIUMY Karolina Bystrowska
MONTAŻ Paweł Laskowski
MUZYKA Piotr Maciejewski
DŹWIĘK Michał Robaczewski, Aleksandra Pniak, Aleksander Musiałowski
KIEROWNIK PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
JANUSZ CHABIOR Inżynier
MARIUSZ JAKUS Funkcjonariusz SB
ŁUKASZ SIMLAT Miotk
MARTA MALIKOWSKA Baba, Lekarka
ANDRZEJ MASTALERZ Chłop, Facet, Redaktor
MAGDALENA GRĄZIOWSKA Córka
GRZEGORZ MIKOŁAJCZYK Sąsiad Fotograf

FOTOSY

 

ZDJĘCIA Z PLANU

 

Fot. Wojciech Radwański

 

 

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki. Aby uzyskać więcej informacji na temat celu używania cookies i możliwości zmiany ustawień dotyczących cookies przejdź do polityki prywatności.