Witamy na platformie WFDiF.ONLINE

 

Strona w przebudowie.

ZAPRASZAMY NA

 35MM.ONLINE

Przejdź do serwisu
The content is not available in your country.
TRAILER SPEKTAKLU

| STRESZCZENIE

Wojciech Kuczok w swym dramacie ostentacyjnie nawiązuje do Dziadów Mickiewicza i Wesela Wyspiańskiego, choć czyni to w sposób tyleż prześmiewczy, co ironiczny, nadając swej sztuce formę komediowo – groteskową.

Współczesna, inteligencka, trzypokoleniowa polska rodzina, chętnie powołująca się na swe szlacheckie korzenie, zbiera się na kultywowanym raz w roku obrzędzie wywoływania duchów. Są to zazwyczaj duchy rodzinne, duchy przodków, na czele z duchem protoplasty rodu, pradziadem Oktawianem Alfonsem, pieszczotliwie nazywanym Ociem - Aciem. Doroczne święto obcowania z duchami rodzinnych antenatów ma być formą podtrzymania szczytnych tradycji, ma mieć też swoje dydaktyczno – wychowawcze znaczenie wobec, raczej niesfornych, najmłodszych członków rodziny. Cóż jednak wtedy, gdy zjawiające się duchy nie zawsze pasują do wyidealizowanych, rodzinnych przekazów? Kiedy wykazują cechy głęboko ludzkie, za to dalekie od tych propagowanych, jako wzór do naśladowania? W dodatku, tym razem, zjawią się duchy całkiem niepożądane i niezaproszone, czyniąc niemałe zawieszanie i sporą konsternację wśród domowników.

Tekst Pradziady powstał na II Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.

| NAGRODY

Spektakl został nagrodzony za pierwszoplanową rolę męską (Piotr Cyrwus) podczas 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2019 roku, zaś rok później otrzymał nagrodę Bronze Remi w kategorii Independent Shorts - Dramatic - Adaptation na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston.

| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusz lekcji (dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):


| AUTOR TEKSTU

| WOJCIECH KUCZOK

Prozaik, poeta, scenarzysta, krytyk filmowy. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ma na swym koncie ponad 15 tytułów wydań książkowych swych powieści, zbiorów opowiadań, tomików poezji, zbiorów felietonów i esejów. Najbardziej utytułowanym jego dziełem jest powieść Gnój, za którą autor otrzymał Paszport "Polityki" (2003), Nagrodę Literacką NIKE (2004) i Nagrodę NIKE Czytelników. Powieść została przełożona i wydana w kilkunastu językach obcych. Scenarzysta trzech filmów fabularnych w reżyserii Magdaleny Piekorz: Pręgi, 2004 (Nagroda Główna Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), Senność (2008) i Zbliżenia (2018). Swoje teksty o kinie publikował  m.in. w Tygodniku Powszechnym, miesięcznikach Kino i Zwierciadło. W 2000 roku został laureatem konkursu młodych krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka. Pisał także stałe felietony o tematyce sportowej w dzienniku Rzeczpospolita, Przeglądzie Sportowym i Gazecie Wyborczej. Jest autorem dwóch dramatów: Ambony ludu wystawionego w Teatrze Polskim w Poznaniu w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego (2016) i Pradziadów zrealizowanych w TEATROTECE WFDiF.


| REŻYSERIA
|
MICHAŁ ZDUNIK

Dramatopisarz, reżyser, eseista, kompozytor muzyki teatralnej, historyk literatury. Jest absolwentem polonistyki na Uniwersytecie Warszawskiem (2015) i reżyserii na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2019), a także doktorantem w Instytucie Literatury Polskiej UW. Jego dramaty były wystawiane w teatrach w Polsce m.in. w Teatrze Witkacego w Zakopanem (Lalki), Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (Origami), Teatrze Polskiego Radia (Aż do samego końca, Gate 0, Szczegółowa teoria życia i umierania) oraz realizowane za granicą (Paryż, Tuluza) i publikowane w Dialogu i edycjach książkowych. Laureat Nagrody Talanton za najlepszy debiut dramaturgiczny w Teatrze Polskiego Radia w 2018 roku.
Reżyseruje spektakle dramatyczne, słuchowiska, opery i koncerty. Zrealizował m.in. Świadków… i Matka odchodzi Tadeusza Różewicza (OPT Gardzienice, 2017, 2018), Jest eseistą i krytykiem kulturalnym, pisze o literaturze, muzyce, filmie i teatrze; swoje teksty publikował m.in w Dwutygodniku, Ruchu Muzycznym, Ekranach i Teatrze.


| AUTOR ZDJĘĆ
| ADAM PALENTA

Operator filmowy, reżyser. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, programu dokumentalnego “DOK PRO” Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Pełnometrażowy debiut operatorski Baby Bump w reż. Kuby Czekaja zdobył prestiżowe wyróżnienie - Queer Lion Award Special Mention podczas 72. Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz wyróżnienie specjalne podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Pełnometrażowy film Królewicz Olch nagrodzony został na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" za najlepsze zdjęcia. Filmy jego autorstwa lub z jego zdjęciami prezentowane i nagradzane były m.in. na Outfest w Los Angeles, Palm Springs International Short Fest USA, DOXA Documentary FF, Canada (Youth Jury Honourable Mention), BCN Sports Film Festival Spain, Europejskim Festiwalu Szkół Filmowych Vilnius Film czy Krakowskim Festiwalu Filmowym. Dokument Życie stylem dowolnym było debiutem reżyserskim Adama Palenty.

Reżyseria Michał Zdunik
AUTOR TEKSTU Wojciech Kuczok
ZDJĘCIA Adam Palenta PSC
MUZYKA Hanna Raniszewska
SCENOGRAFIA Karolina Fandrejewska
KOSTIUMY Martyna Kander
MONTAŻ Maciej Szydłowski PSM
DŹWIĘK Michał Robaczewski
KIEROWNICTWO PRODUKCJI Paweł Mantorski
REDAKTOR PROWADZĄCY Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA Maciej Wojtyszko
PRODUCENT Włodzimierz Niderhaus
MASZA WĄGROCKA Pańcia
ŁUKASZ BORKOWSKI Pańcio
KATARZYNA SKARŻANKA Dziabcia
TOMIRA KOWALIK Paloma
MARIUSZ OCHOCIŃSKI Jan Majteczko
PIOTR CYRWUS Badek
AGATA RÓŻYCKA Głupczyk
NATALIA ŁĄGIEWCZYK Głupczynka
WERONIKA HUMAJ Onaż to
ANNA KORZENIECKA Babcia Maligna

FOTOSY

ZDJĘCIA Z PLANU

Fot. Wojciech Radwański

 

Udostępnij przez e-mail

WFDIF.ONLINE