| STRESZCZENIE
Groteskowy dramat rodzinny rozgrywający się w czasie wigilijnego wieczoru. Z pozoru, rodzina jakich wiele: dzieci, rodzice, babcia i… pies. Bohaterowie uczestniczą w dorocznym rytuale pozbawionym dla nich jakiegokolwiek sensu. Zamiast harmonii i radości, wzajemne oskarżenia i pretensje. Zamiast rodzinnego ciepła i miłości, wszechogarniające poczucie krzywdy i samotności. Autorka znakomicie obrazuje rozpad rodziny poprzez rozpad języka. Bohaterowie nie szukają komunikacji, wzajemnego zrozumienia. Postaci właściwie nie dialogują, nie mówią do siebie. Każda z nich mówi tylko „od siebie”, pogrążając się coraz bardziej w stanie uczuciowego i duchowego pustostanu. Jedynie babcia potrafi wyrazić wprost tęsknotę za miłością do utraconego świata i zmarłego męża. Jedynie pies potrafi kochać bezwarunkowo, bo niczego nie rozumie i niczego nie chce w zamian. Wizyta tajemniczego Gościa w wigilijny wieczór wyzwoli w członkach rodziny nieprzewidywane przez nich samych reakcje.
| AUTORKA TEKSTU
| MALINA PRZEŚLUGA
Pisarka i dramatopisarka. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu w Warszawie. Dramaturg Teatru Animacji w Poznaniu. Autorka sześciu książek dla dzieci oraz licznych sztuk wystawianych w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce. Wielokrotna laureatka w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Pisze także sztuki i słuchowiska dla dorosłych. W roku 2013 zdobyła nagrodę główną, publiczności i dziennikarzy w konkursie „Metafory Rzeczywistości" za dramat Kwaśne mleko. Za dramat Garnitur Prezydenta otrzymała II nagrodę w konkursie dramaturgicznym Strefa Kontaktu organizowanym przez Teatr Współczesny we Wrocławiu (2015). Laureatka Nagrody Ministra Kultury za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015).
| REŻYSERIA
| TATJANA LOGOJDA
Reżyserka teatralna. Absolwentka Narodowego Uniwersytetu Teatru, Kina i Telewizji w Kijowie, Wydział Reżyserii Teatru Lalek. Studentka reżyserii na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Od 2012 roku związana z Białostockim Teatrem Lalek. Reżyserowała m.in. operę marionetkową Kantata o kawie Jana Sebastiana Bacha (w ramach projektu "Wschód Kultur", 2015), spektakl Bardzo stary pan z olbrzymimi skrzydłami na podstawie opowiadania Gabriela Garcii Marqueza (udział w Festiwalu „Metamorfozy Lalek”, 2017), monodram Przyjdzie Mordor i nas zje wg Ziemowita Szczerka (Koszalińskie Ogólnopolskie Dni Monodramu). Scenarzystka i reżyserka dwóch odcinków cyklu poetyckiego „Szczęśliwy naród, który ma poetę…” realizowanego dla TVP Kultura i FINA (Non omnis moriar Zuzanny Ginczanki, On jest nic Andrzeja Bursy). Asystent reżysera i konsultant serialu Dziewczyny ze Lwowa.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański