| STRESZCZENIE
Psychologiczne studium rodziny – ojca, matki i siostry – która oczekuje na powrót z więzienia, skazanego za pedofilię syna i brata. Czekali na niego siedem lat, teraz odliczają skrupulatnie dni i starają się być gotowi na chwilę, kiedy pojawi się w progu. Nie ma w nich radości, a jeśli nawet jest, to gdzieś głęboko skryta pod lękiem, jaki odczuwają na myśl o spotkaniu, o życiu, które nastąpi potem. Te siedem lat odcisnęło na każdym z nich niezatarte piętno, odizolowało ich od innych ludzi i od siebie, było źródłem głębokiej traumy, którą próbują teraz bezskutecznie zatrzeć przygotowując, absurdalny w swej drobiazgowości, scenariusz powrotu syna do domu.
Nieszczęście, jakie spotkało rodzinę, staje się obiektem zainteresowania, wręcz fascynacji, ze strony otaczającej ją społeczności. Jej przedstawicielką jest sąsiadka, przyjaciółka siostry skazanego, która ze swojego balkonu obserwuje, wręcz podgląda rozgrywający się rodzinny dramat, czerpiąc z tego jakąś perwersyjną przyjemność. Dlaczego zło przyciąga? Dlaczego ludzie odczuwają potrzebę pławienia się w nieszczęściu innych, skąd ta skłonność do przyglądania się katastrofom z bezpiecznej odległości? – zdaje się pytać autorka sztuki, która znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2018 roku.
| NAGRODY
Spektakl został wyróżniony Nagrodą Rektora Akademii Teatralnej przyznawaną absolwentom lub studentom tej uczelni (nagroda dla reżyserki Ewy Małecki) poczas 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2019 roku, zaś rok później zdobył nagrodę Gold Remi w kategorii Independent Experimental Films&Videos - Dramatic na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston.
| AUTORKA TEKSTU
| MONIKA SIARA
Absolwentka Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, autorka kilku dramatów. Finalistka prestiżowego konkursu Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2018 roku, za sztukę Widok z mojego balkonu. Uczestniczka projektów dramatopisarskich, takich jak Nowa Huta – Moja Miłość, Kapsuła Czasu, Centrum Dramatu Najnowszego. Współpracowała z internetowymi magazynami Teatr dla Was i Teatralia oraz czasopismem Teatr Lalek.
| REŻYSERIA
| EWA MAŁECKI
Absolwentka Wiedzy o Kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiowała reżyserię na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Reżyserowała spektakle oraz czytania performatywne i współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Śląskim, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Collegium Nobilium, Muzeum Narodowym w Warszawie. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz tańca. Jej ulubiona poetyka to realizm magiczny. Prowadzi edukację teatralną. Widok z mojego balkonu jest jej debiutem reżyserskim w pracy z kamerą, za który otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Teatralnej na festiwalu TEATROTEKA FEST 2019.
| AUTOR ZDJĘĆ
| WOJCIECH SULEŻYCKI
Operator filmowy, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Operator kamery filmów fabularnych oraz spektakli Teatru TV. Autor zdjęć filmów krótkometrażowych, dokumentalnych i seriali TV.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU