| STRESZCZENIE
Malina Prześluga nazywa konwencję, w której napisała swoją sztukę, „pseudorealizmem”. Chcąc napisać sztukę o polskiej wsi, autorka musiała zmierzyć się z dwiema „nieprawdami”, jakie obowiązują dziś na temat wsi. Jedna – to ukazywanie wsi, jako siedliska wszelkiego zła, biedy, deprawacji, patologii i obciachu. Druga – to idylliczny wizerunek zdrowej, cichej i ekologicznej wsi, będącej miejscem pożądania klasy średniej większych miast. Demaskując oba te mity, autorka postanowiła napisać czystą nieprawdę podszywającą się pod prawdę. Groteskowa fabuła i forma pozwala uzmysłowić widzowi, jak płaskie i pozbawione szacunku bywa dzisiaj myślenie o współczesnej polskiej wsi i jak nieprawdziwy jest jej obraz choćby we współczesnym dramacie, czy filmie. Takiej wsi polskiej, jaką próbują nam wmówić dzisiejsi twórcy, po prostu nie ma! – zdaje się twierdzić autorka sztuki.
| AUTORKA TEKSTU
| MALINA PRZEŚLUGA
Pisarka i dramatopisarka. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu w Warszawie. Autorka sześciu książek dla dzieci oraz licznych sztuk wystawianych w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce. Wielokrotna laureatka w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W roku 2013 zdobyła nagrodę główną, publiczności i dziennikarzy w konkursie „Metafory Rzeczywistości" za dramat Kwaśne mleko. Pisze także sztuki i słuchowiska dla dorosłych, m.in. za dramat Garnitur Prezydenta otrzymała II nagrodę w konkursie dramaturgicznym Strefa Kontaktu organizowanym przez Teatr Współczesny we Wrocławiu. Laureatka Nagrody Ministra Kultury za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015).
| REŻYSERIA
| NATALIA SOŁTYSIK
Reżyserka teatralna. Absolwentka filmoznawstwa UJ w Krakowie i Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Ma za sobą roczny pobyt w Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Asystowała Robertowi Wilsonowi podczas jego projektu Akropolis/Symptoms w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2007). Debiutowała spektaklem Szafa wg Mishimy Yukio (2007) w warszawskim Teatrze Współczesnym. Reżyserowała w teatrach w Warszawie, Szczecinie, Tarnowie, Wrocławiu, Słupsku i Olsztynie. Wyreżyserowany przez nią dyplom studentów Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST według dramatu Borysa Akunina Mewa (2009) zdobył kilka nagród na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Jej współpraca z niezależnym Stowarzyszeniem TERAZ POLIŻ zaowocowała spektaklem Transgiovanni wg Dekamerona Bocaccia wystawionym w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie (2011). Jej najnowszym przedstawieniem teatralnym jest Skrzywienie kręgosłupa wg Ingrid Lausund w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (2017).
| AUTOR ZDJĘĆ
| SZYMON KLUZ
Absolwent Wyższego Studium Fotografii i Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Autor zdjęć do filmów w reżyserii Justyny Nowak: Opór Materii, Ważki, Notoryczni Debiutanci. Za film Ważki otrzymał m.in. Canon Cinematography Award na festiwalu Raindance Film Festival w Londynie, nominację dla najlepszego europejskiego filmu krótkometrażowego oraz nominację do Złotej Kijanki na festiwalu Camerimage. Autor zdjęć do czterech spektakli zrealizowanych w ramach programu TEATROTEKA WFDiF: Spalenie Joanny, Nie ma, Beauty, Kasie. Reżyser światła spektakli teatralnych w reżyserii Anny Karasińskiej: Fantazja w TR Warszawa, Wszystko zmyślone w Teatrze Starym w Krakowie, 2118 w warszawskim Nowym Teatrze, a także m.in. Więzi w reżyserii Oleny Apczel w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i O szczytach rozpaczy i uśmiechu stewardessy w reżyserii Agaty Baumgart w Teatrze Nowym w Poznaniu. Autor zdjęć do filmów dokumentalnych, reklamowych i animacji.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański