| STRESZCZENIE
Tytułowi bracia Limbourg to postaci historyczne. Urodzeni w Niderlandach, a działający we Francji, przeszli do historii jako twórcy Bardzo Bogatych Godzinek księcia de Berry, wielkiego miłośnika sztuki, zdobionych przepięknymi miniaturami przedstawiającymi alegorie dwunastu miesięcy. W roku 1416 zarówno artyści, jak i ich mecenas zmarli na dżumę.
Jednak sztuka nie jest „obrazkiem historycznym”. Paralela między średniowieczem a czasami współczesnymi jest oczywista. Podkreśla ją zarówno język dramatu, jak i zauważalne w tekście, całkiem współczesne poczucie humoru autora, który w średniowiecznych iluminatorach dostrzeże protoplastów współczesnej kultury obrazkowej. Ten niezwykle erudycyjny, bogaty w konteksty filozoficzne dramat jest właściwie rozpisanym na głosy traktatem mówiącym o kondycji artysty, niezmiennej i niezależnej od epoki, w której przyszło mu żyć i tworzyć.
| NAGRODY
Spektakl otrzymał Nagrodę Publiczności w III edycji festiwalu TEATROTEKA Fest oraz zdobył nagrodę Silver Remi w kategorii Arts / Cultural na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2019 roku.
| MATERIAŁY EDUKACYJNE:
scenariusz lekcji (dostępny po zalogowaniu na koncie Nauczyciel):
- Scenariusz lekcji. NIESAMOWICI BRACIA LIMBOURG. O artystach i ich roli w społeczeństwie
- Scenariusz lekcji. NIESAMOWICI BRACIA LIMBOURG. Rozmowy o obrazach.
| AUTOR TEKSTU
| REŻYSERIA
| BENIAMIN M. BUKOWSKI
Dramatopisarz, reżyser. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ (filozofia, historia sztuki) i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, doktorant w Instytucie Filozofii UJ. Stypendysta m.in. Nowego Teatru w Warszawie, Residenztheater w Monachium, Stypendium MKiDN Młoda Polska, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Laureat polskich i zagranicznych konkursów dramaturgicznych, m.in. III nagroda w międzynarodowym konkursie dramaturgicznym Talking About Borders organizowanym przez Staatstheatre Nürnberg za tekst Mazagan. Miasto (2016), dwukrotnie II nagroda w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowany przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst Sztuka bez babci (2016) i Miasto (2020). Za tekst Niesamowici Bracia Limbourg otrzymał Gdyńską Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną (2015), a spektakl wyreżyserowany przez autora zdobył Nagrodę Publiczności na festiwalu TEATROTEKA FEST 2019. Za sztukę Odkrycie Europy otrzymał II nagrodą w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI ogłoszonym w 2016 roku przez WFDiF oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Sztuki Beniamina Bukowskiego przełożono na język angielski, niemiecki, francuski, białoruski i gruziński.
| AUTOR ZDJĘĆ
| ŁUKASZ GUTT
Operator filmowy, artysta sztuk wizualnych. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Swoje prace z dziedziny sztuk wizualnych prezentował m.in. w Kunsthalle Basel, Fundacji Galerii Foksal i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autor zdjęć do blisko 30 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali i spektakli telewizyjnych. W 2010 roku razem z Pawłem Ferdkiem wyreżyserował dokument Odyseja złomowa. Jako operator debiutował w nagrodzonym filmie fabularnym Ki Leszka Dawida (2011). Współpracował z takimi reżyserami, jak m.in. Jan Kidawa Błoński W ukryciu, Michał Otłowski Jeziorak, Flip Bajon Pani Dulskie, Kamerdyner, Łukasz Ronduda Serce miłości (Nagroda za zdjęcia na Festiwalu „Młodzi i film” w Koszalinie, 2018), Robert Gliński Czuwaj, Leszek Dawid Broak Peak (w produkcji) oraz spektakl Teatru TV Skutki uboczne (Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2014”. Autor zdjęć do 6 spektakli z projektu TEATROTEKA WFDiF: Miss HIV, Chłopiec malowany, Dolce Vita (II nagroda za zdjęcia na Festiwalu Teatroteka Fest, 2017), Zakład karny o stówę, Niesamowici bracia Limbourg i Żona Łysego.
FOTOSY
ZDJĘCIA Z PLANU
Fot. Wojciech Radwański